Indhold:

Autogården v/Vagn og Finn Østergaard

6300 004 015 01 6300 004 015 02
Vagn Østergaard Finn Østergaard

Vagn Østergaard, der var født i Gammelby i 1910, arbejdede som ung ved landbruget og var karl og forkarl på flere lokale gårde. I 30'erne blev han forkarl på en større gård i Nordsjælland. Hans store interesse var dog store motorcykler, men dette var lønnen som forkarl ikke til. Derfor begyndte han sideløbende at sælge motorcykler i sin fritid for et firma i København.

6300 004 015 03

 

Dette fritidsjob gik så godt at han fik tilbudt et heltidsjob som bil- og motorcykelsælger i København, men så kom krigen. Alt stoppede og han vendte tilbage til Vejen. På grund af astma måtte han dog opgive landbruget. Under krigen arbejdede Vagn Østergaard på Svennings Maskinfabrik i Vejen.6300 004 015 04

Efter krigen begyndte han at sælge biler fra privatboligen i Askov, hvor hans kone, Kirsten Østergaard, underviste på Askov Kommuneskole. 

 

I 1953 købte han, sammen med Peter Fejfer, et autoværksted i Borgergade, som senere blev til Fr. d. 7's Gade, og etablerede autofirmaet "P. Fejfer & V. Østergaard". I slutningen af halvtredserne solgte han dog sin del af firmaet til Peter Fejfer.

Herefter solgte Vagn Østergaard atter biler fra sin privatadresse i Askov, indtil han i 1965 købte fabriksbygningen på hjørnet af Korsgade og Vester Allé i Vejen. Her havde møbelfabrikken "Hero" produceret møbler, indtil man byggede ny fabriksbygning i det østlige industrikvarter. Den tidligere fabriksbygning på hjørnet af Korsgade og Vester Allé blev nu indrettet til biludstilling, og der blev bygget ny privatbolig på første sal.

6300 004 015 05

 

 

6300 004 015 06

 Senere blev der også tilføjet en ny værkstedsbygning.

Automobilfirmaet "Autogaarden" havde set dagens lys! 

 

 

 

 

 

 

 

 

6300 004 015 02Efter endt handelsuddannelse indtrådte Finn Østergaard i autoforretningen i 1973.

Firmaet handlede oprindelig med brugte biler, men i 1977 blev Autogaarden autoriseret Mitsubishi forhandler, og et års tid senere også Seat og Zastava forhandler.

Men disse år skulle også vise sig at blive oliekrisernes tid! Som følge af Oktoberkrigen i 1973 hævede de olieproducerende lande prisen på olie så meget (næsten en firedobling), at det blev starten på en økonomisk krise, der ramte hele den globale økonomi. Folk sparede og de bilfri søndage bevirkede tomme veje. Midt i halvfjerdserne begyndte verdensøkonomien så småt at rette sig op igen. Men i 1979-80 fik verden endnu et oliechok - oliepriserne steg til det dobbelte, og den 2. oliekrise var en realitet. Følgerne blev endnu værre end efter den første krise. Inflationen var voldsom, ca. 8 % pr. år, og renterne var rekordhøje, 21-22 %. Det blev en ond cirkel. Stigende arbejdsløshed og faldende købekraft bevirkede stagnation og stilstand. 

I 1981 valgte familien derfor at afvikle autoforretningen. Bygningerne på Korsgade blev solgt til andet formål og Erik Therkelsen overtog autoværkstedet, som blev flyttet til Skovvej, og videreførte Autogaarden

 

 

Skrevet af:

John Kristensen

Knud Hedegaard 

Januar 2013